Dasar Dan Strategi Am Perancangan Bandar Dan Desa
Dasar dan strategi am Jabatan telah dikemaskini selaras dengan perkembangan dan kehendak pembangunan semasa ke arah mencapai visi dan misi Jabatan. Penekanan terhadap pembangunan mampan, komuniti sejahtera, sistem pentadbiran dan kewangan yang berkesan serta pembangunan sumber manusia menjadi teras utama didalam penggubalan dasar dan strategi Jabatan.
BIL | DASAR | STRATEGI | ||||||||||||||||||||
1. | Penyediaan dan Pelaksanaan Perancangan Mampan |
|
||||||||||||||||||||
2. | Sistem Penyampaian Yang Berkesan |
|
DASAR KUALITI JABATAN |
Menjadikan Jabatan Perancangan Bandar Dan Desa Negeri Selangor |
Sebagai Pusat Bagi Perkhidmatan Perancangan Bandar Dan Desa |
Ke Arah Mewujudkan Persekitaran Kehidupan yang Berkualiti, |
Sejanhtera dan Mampan |
Bahagian Perancangan Korporat
i. Memastikan pengurusan mesyuarat JPNS dijalankan mengikut peruntukan Akta 172 sekurang-kurangnya 3 kali setahun;
ii. Tempoh Menunggu Untuk Menerima Layanan Kaunter Dengan Berbudi Bahasa Dalam Tempoh Lima (5) Minit.
Bahagian Rancangan Pembangunan
i. Mengkaji semula penyediaan Rancangan Struktur Negeri Selangor yang mematuhi Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 ( Akta 172 ) dalam tempoh 5 tahun selepas pewartaan.
ii. Megadakan sebaran Rancangan Struktur Negeri (RSN) 2 kali setahun.
iii. Menyediakan Kajian Khas dan Kajian bukan Statutori yang diarahkan oleh Pihak Berkuasa Negeri dari masa ke semasa.
iv. Tempoh Menunggu Untuk Menerima Layanan Kaunter Dengan Berbudi Bahasa Dalam Tempoh Lima (5) Minit.
Bahagian Pengawalan Perancangan
i. Memberi ulasan perancangan dalam tempoh tidak melebihi 14 hari waktu bekerja dengan sasaran pencapaian sekurang-kurangnya 80%.
ii. Tempoh Menunggu Untuk Menerima Layanan Kaunter Dengan Berbudi Bahasa Dalam Tempoh Lima (5) Minit.
Bahagian Pentadbiran dan Kewangan
Pengurusan Kewangan
i. Menguruskan sumber kewangan Jabatan dengan cekap dan berkesan bagi memenuhi keperluan pegawai dan kakitangan Jabatan.
ii. Memastikan semua urusan kewangan seperti baucer pembayaran, baucer permohonan pinjaman kenderaan/komputer dan tuntutan perjalanan diselesaikan dalam tempoh 14 hari.
iii. Tempoh Menunggu Untuk Menerima Layanan Kaunter Dengan Berbudi Bahasa Dalam Tempoh Lima (5) Minit.
Perkhidmatan Dan Perjawatan
i. Menguruskan hal ehwal perkhidmatan dan perjawatan dengan cekap, cepat dan berkualiti bagi memastikan keperluan pegawai dan kakitangan jabatan.
ii. Memastikan pengambilan personel yang bersesuaian dengan keperluan Jabatan dan menempatkan personel berkenaan di bahagian yang bersesuaian dengan kelayakan dan kebolehan yang dimiliki.
iii. Tempoh Menunggu Untuk Menerima Layanan Kaunter Dengan Berbudi Bahasa Dalam Tempoh Lima (5) Minit.